Skolekode:
101564
Skolens navn:
Øresunds Internationale Skole
Arne Claus Petersen
Efter lov om friskoler og private grundskoler § 9 d, skal den tilsynsførende overvære undervisningen i et omfang
afstemt efter skolens størrelse, svarende til mindst én hel skoledag, overvære undervisningen inden for hvert af de
fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, drøfte indholdet af skolens undervisningsplanermed skolens leder og lærere og vurdere det anvendte undervisningsmateriales faglige og pædagogiske kvalitet.
Kontakt os, hvis du ønsker et møde, en rundtur på skolen eller hvis du har nogen spørgsmål: telefon 32598002 mail kontor@o-i-s.dk
Dato
Klasse
Fag
Fagområde
Tilsynsførende
04-10-2018
8-9 klasse
dansk
Humanistiske fag
Arne Claus Petersen
04-10-2018
1-3 klasse
matematik
Naturfag
Arne Claus Petersen
04-10-2018
8-9 klasse
design
Praktiske/musiske
fag
Arne Claus Petersen
04-03-2019
8-9 klasse
fysik/kemi/biol
ogi/geografi
Naturfag
Arne Claus Petersen
04-03-2019
6-7-klasse
engelsk
Humanistiske fag
Arne Claus Petersen
2 besøg- henholdsvis 04-10-2018 og 04-03-2018.
God og konstruktive besøg, hvor en åben dialog fremmer kvaliteten af besøgene.
Skolelederen er velforberedt, og giver et fuldstændigt indblik i skolens hverdag og udfordringer.
God dialog med lærerne og eleverne.
Lærerne er velforberedte, hvilket "smitter" af på undervisningen. Lærerne har en god dialog med eleverne, og
eleverne er motiverede. God arbejdsdisciplin i klasserene og i gruppearbejde.
Ja
Efter lov om friskoler og private grundskoler m.v. § 2, stk. 3 er undervisningssproget i en fri grundskole dansk, dog
er undervisningssproget i de tyske mindretalsskoler tysk. § 6 a Skolens lærere skal beherske dansk i skrift og tale,
dette gælder dog ikke lærerne ved de tyske mindretalsskoler eller ved skoler, der har fået godkendt et andet
undervisningssprog end dansk.
Ja
Ja
Efter lov om friskoler og private grundskoler § 9 d, skal den tilsynsførende, overvære undervisningen i et omfang
afstemt efter skolens størrelse, svarende til mindst én hel skoledag, overvære undervisningen inden for hvert af de
fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, drøfte indholdet af skolens undervisningsplaner
med skolens leder og lærere og vurdere det anvendte undervisningsmateriales faglige og pædagogiske kvalitet.
Skønt international er en del af skolens navn, både forstår og taler eleverne dansk svarende til aldersvarende i
Folkeskolen.
Ja
Efter lov om friskoler og private grundskoler § 9 d, skal den tilsynsførende, overvære undervisningen i et omfang
afstemt efter skolens størrelse, svarende til mindst én hel skoledag, overvære undervisningen inden for hvert af de
fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, drøfte indholdet af skolens undervisningsplaner
med skolens leder og lærere og vurdere det anvendte undervisningsmateriales faglige og pædagogiske kvalitet.
God individuel undervisning.
Ja
Efter lov om friskoler og private grundskoler § 9 d, skal den tilsynsførende, overvære undervisningen i et omfang
afstemt efter skolens størrelse, svarende til mindst én hel skoledag, overvære undervisningen inden for hvert af de
fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, drøfte indholdet af skolens undervisningsplaner
med skolens leder og lærere og vurdere det anvendte undervisningsmateriales faglige og pædagogiske kvalitet.
Ja
Skolens placering på Ministeriets hjemmeside.
Kontrol af karakterer.
Ligger over gennemsnittet.
Ja
Ligger over gennemsnittet
Ja
Også meget bedre end mange elever i Folkeskolen.
Skolen har 40 % mere engelsk end i Folkesskolen.
Gennemsnittet i mundtlig engelsk ved afgangseksamen er på 11 set over 3 år.
Ja
Ja
Elevernes standpunkt ligger mindst på højde med tilsvarende i Folkeskolen.
Ja
Skolen har forfattet et dokument om skolens politik om Frihed og Folkestyre samt demokratisk dannelse, friheds
og menneskerettigheder i august 2017.
Dette dokument er implementeret og skolen lever op til dette.
Skolen har blandt andet deltaget i Unge Folkemøde iValby de sidste to år.
Været med elevvalg i 2019.
Ja
Gennem de lektioner jeg overværede, var indholdet klart en udvikling og styrkelse af demokratiet.
Ja
Der var en god harmonisk stemning i klassen, skønt eleverne kommer fra adskillige forskellige lande.
Ja
Ja
Har skolen i det foregående kalenderår modtaget en eller flere donationer som tilsammen
overstiger 20.000 kr. eksklusiv moms fra samme donator?
Nej
Navn
Adresse
Beløb i kroner
0,00 kr.
En skole skabes af de mennesker som færdes i den. Det er dem, der giver den personlighed og puls. De gør den til
en levende organisme, der formes og udvikles og lever sit helt eget liv. Jeg tror på vores skoles personlighed, fordi
jeg når jeg er på besøg, kan se en masse børn, der trives - og først når man trives, kan man lære.
Jeg tager mit afsæt dels i besøg på skolen, men også i fast at følge skolen – dels på skolens hjemmeside, og den
kommunikation jeg får fra skolen, hvor jeg finder oplysninger og meget mere, som samlet set giver et rigtigt godt
billede af skolens indre liv.
Jeg har set og oplevet den gode stemning, der er blandt elever og lærere. Hvor eleverne har været engagerede og
reflekterende og lærerne fagligt kvalificerede og venlige imødekommende overfor børnene.
Jeg har overværet klasseundervisning, gruppearbejde og individuelt arbejde. Undervisningens faglige indhold tager
grundlæggende udgangspunkt i de, til folkeskolen, vejledende læseplaner.
Det er min vurdering, at undervisningen tilrettelægges, ikke blot på et relevant niveau i forhold til klassetrinnet,
men også, i forhold til det enkelte fag, på et højt fagligt ambitionsniveau.
Eleverne viser i mange sammenhænge stor interesse for skolearbejdet, og jeg møder ofte meget høj kvalitet i
elevernes arbejde. Det er således mit skøn, at undervisningen i dansk, matematik og engelsk ligger på et niveau,
der fuldt ud står mål med undervisningen i folkeskolen – hvilket også omfatter elevernes standpunkter i fagene.
Jeg oplever en engageret ledelse, der er optaget af skolens udvikling og samtidig engagerer sig i den enkelte elevs
trivsel.
Trods lærere og elevers forskellighed praktiseres et fællesskab, der hviler i den enkeltes frihed med eget ansvar.
Alle har således tydeligvis deltageransvar, og følger de demokratiske spilleregler efter bedste evne.
© 2017-2024 ved Øresunds Internationale Skole. Alle rettigheder forbeholdt. Øresunds Internationale Skole har licensrettighed til at bruge Applied Scholastics' TM (anvendt læring) undervisningsmetode. Applied Scholastics TM er et indregistreret vare- og servicemærke, ejet af ABLE Int. (Association for Better Living and Education International) og brugt med dets tilladelse.