Skolekode:
101564
Skolens navn:
Øresunds Internationale Skole
Arne Claus Petersen
Efter lov om friskoler og private grundskoler § 9 d, skal den tilsynsførende overvære undervisningen i et omfang afstemt efter skolens størrelse, svarende til mindst én hel skoledag, overvære undervisningen inden for hvert af de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, drøfte indholdet af skolens undervisningsplaner med skolens leder og lærere og vurdere det anvendte undervisningsmateriales faglige og pædagogiske kvalitet.
Kontakt os, hvis du ønsker et møde, en rundtur på skolen eller hvis du har nogen spørgsmål: telefon 32598002 mail kontor@o-i-s.dk
Dato
Klasse
Fag
Fagområde
Tilsynsførende
14-11-2019
4 klasse, 5 klasse, 8 klasse, 9 klasse
Historie, natur og teknik, dansk
Humanistiske fag
Arne Claus Petersen
Der var planlagt endnu et besøg den 13. marts. men dette blev aflyst på grund af Regeringens udmelding.
Som altid havde skolelederen sørget for et velforberedt besøg, hvor der blev gennemgået de ændringer og tiltag ,
som var foretaget siden sidste besøg.
En meget positiv oplevelse.
Selvfølgelig er skolen præget af sin fysiske placering, som har medført et statslig tilsyn, hvor der er fokus på de
emner UVM ønsker at have fokus på.
For alle klassers vedkommende var undervisningen præget af en engageret lærer, som var godt forberedt.det som
ligeledes kendetegner skolen er, at lærerne har god kontakt til eleverne, og der er arbejdsro i timerne.
Ja
Efter lov om friskoler og private grundskoler m.v. § 2, stk. 3 er undervisningssproget i en fri grundskole dansk, dog er undervisningssproget i de tyske mindretalsskoler tysk. § 6 a Skolens lærere skal beherske dansk i skrift og tale, dette gælder dog ikke lærerne ved de tyske mindretalsskoler eller ved skoler, der har fået godkendt et andet undervisningssprog end dansk.
Efter lov om friskoler og private grundskoler m.v. § 2, stk. 3 er undervisningssproget i en fri grundskole dansk, dog er undervisningssproget i de tyske mindretalsskoler tysk. § 6 a Skolens lærere skal beherske dansk i skrift og tale, dette gælder dog ikke lærerne ved de tyske mindretalsskoler eller ved skoler, der har fået godkendt et andet undervisningssprog end dansk.
Selv om eleverne er en blanding af folk med anden baggrund end dansk, er undervisningen på dansk, og der bliver gjort meget ud af, at fastholde dette.
Skønt international er en del af skolens navn, både forstår og taler eleverne dansk svarende til aldersvarende i Folkeskolen.
Ja
Efter lov om friskoler og private grundskoler § 9 d, skal den tilsynsførende, overvære undervisningen i et omfang afstemt efter skolens størrelse, svarende til mindst én hel skoledag, overvære undervisningen inden for hvert af de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, drøfte indholdet af skolens undervisningsplaner med skolens leder og lærere og vurdere det anvendte undervisningsmateriales faglige og pædagogiske kvalitet.
Helt på højde med folkeskolen, hvilke også ses af prøveresultaterne.
Ja
Efter lov om friskoler og private grundskoler § 9 d, skal den tilsynsførende, overvære undervisningen i et omfang afstemt efter skolens størrelse, svarende til mindst én hel skoledag, overvære undervisningen inden for hvert af de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, drøfte indholdet af skolens undervisningsplaner med skolens leder og lærere og vurdere det anvendte undervisningsmateriales faglige og pædagogiske kvalitet.
God og inspirerende undervisning.
Ja
Efter lov om friskoler og private grundskoler § 9 d, skal den tilsynsførende, overvære undervisningen i et omfang afstemt efter skolens størrelse, svarende til mindst én hel skoledag, overvære undervisningen inden for hvert af de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, drøfte indholdet af skolens undervisningsplaner med skolens leder og lærere og vurdere det anvendte undervisningsmateriales faglige og pædagogiske kvalitet.
Ja
Prøvekaraktererne ligger på højde med og bedre end landsgennemsnittet.
Ja
Ja
Højere end landsgennemsnittet
Ja
Ja
Over Middel
Ja
Undervisningen bærer præg af dette gennem skoleforløbet.
Ja
bl.a. ved elevråd
Ja
Skolen har forfattet et dokument om skolens politik om Frihed og Folkestyre samt demokratisk dannelse, friheds-og menneskerettigheder i august 2017 (opdateret)
Dette dokument er implementeret og skolen lever op til dette.
Skolen har blandt andet deltaget i Unge Folkemøde iValby de sidste to år
Ja
Ja
Elevråd
Har skolen i det foregående regnskabsår modtaget en eller flere donationer som tilsammen overstiger 20.000 kr. eksklusive moms fra samme donator?
Nej
En skole skabes af de mennesker som færdes i den. . Jeg tror på vores skoles personlighed, fordi når jeg er på besøg, kan se en masse børn, der trives - og først når man trives, kan man lære.
Jeg tager mit afsæt dels i besøg på skolen, men også i fast at følge skolen – dels på skolens hjemmeside, og den kommunikation jeg får fra skolen, hvor jeg finder oplysninger og meget mere, som samlet set giver et rigtigt godt billede af skolens indre liv.
Jeg har set og oplevet den gode stemning, der er blandt elever og lærere. Hvor eleverne har været engagerede og reflekterende og lærerne fagligt kvalificerede og venlige imødekommende overfor børnene.
Jeg har overværet klasseundervisning, gruppearbejde og individuelt arbejde. Undervisningens faglige indhold tager grundlæggende udgangspunkt i de, til folkeskolen, vejledende læseplaner.
Det er min vurdering, at undervisningen tilrettelægges, ikke blot på et relevant niveau i forhold til klassetrinnet, men også, i forhold til det enkelte fag, på et højt fagligt ambitionsniveau.
Eleverne viser i mange sammenhænge stor interesse for skolearbejdet, og jeg møder ofte meget høj kvalitet i elevernes arbejde. Det er således mit skøn, at undervisningen i dansk, matematik og engelsk ligger på et niveau, der fuldt ud står mål med undervisningen i folkeskolen – hvilket også omfatter elevernes standpunkter i fagene.
Jeg oplever en engageret ledelse, der er optaget af skolens udvikling og samtidig engagerer sig i den enkelte elevs trivsel.
Trods lærere og elevers forskellighed praktiseres et fællesskab, der hviler i den enkeltes frihed med eget ansvar.
Alle har således tydeligvis medansvar, for at følge de demokratiske spilleregler efter bedste evne.
© 2017-2024 ved Øresunds Internationale Skole. Alle rettigheder forbeholdt. Øresunds Internationale Skole har licensrettighed til at bruge Applied Scholastics' TM (anvendt læring) undervisningsmetode. Applied Scholastics TM er et indregistreret vare- og servicemærke, ejet af ABLE Int. (Association for Better Living and Education International) og brugt med dets tilladelse.