Oresunds International School Logo

Tilsynserklæring for skoleåret 2023/2024 for Øresunds Internationale Skole:

Skolekode: 101564
Skolens navn: Øresunds Internationale Skole

1.1 Navn på den eller de tilsynsførende

René Steffensen

2. Angivelse af datoer for tilsynsbesøg samt i hvilke klasser og fag, tilsynet har overværet
undervisningen, på de enkelte datoer.

Efter lov om friskoler og private grundskoler § 9 d, skal den tilsynsførende overvære undervisningen i et omfang afstemt efter skolens størrelse, svarende til mindst én hel skoledag, overvære undervisningen inden for hvert af de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, drøfte indholdet af skolens undervisningsplaner ​med skolens leder og lærere og vurdere det anvendte undervisningsmateriales faglige og pædagogiske kvalitet.

KONTAKT

Kontakt os, hvis du ønsker et møde, en rundtur på skolen eller hvis du har nogen spørgsmål: telefon 32598002 mail kontor@o-i-s.dk

Facebook png

Dato

Klasse

Fag

Fagområde

Tilsynsførende

14-11-2023

9

dansk

Humanistiske fag

René Steffensen

14-11-2023

4

dansk

Humanistiske fag

René Steffensen

14-11-2023

7

fysik

Naturfag

René Steffensen

14-11-2023

1

dansk

Humanistiske fag

René Steffensen

14-11-2023

6

musik

Praktiske/musiske fag

René Steffensen

14-11-2023

9

fransk

Humanistiske fag

René Steffensen

08-03-2024

8

engelsk

Humanistiske fag

René Steffensen

08-03-2024

7

engelsk

Humanistiske fag

René Steffensen

08-03-2024

8

musik

Praktiske/musiske fag

René Steffensen

16-04-2024

7

matematik

Naturfag

René Steffensen

16-04-2024

9

matematik

Naturfag

René Steffensen

2.1 Beskrivelse af tilsynsbesøg

Meget positiv oplevelse. Glimrende kontakt mellem lærere og elever, der involveres meget i undervisningen.Ro i
klasser og elever deltagende. Lærere i godt humør. - Snak med leder om demokratiets styrkelse og kontakten
​med det ydre samfund, samt lige behandling af piger og drenge.

3. Foregår undervisningen udelukkende på dansk i alle fag, sprogfag undtaget?

Ja

Efter lov om friskoler og private grundskoler m.v. § 2, stk. 3 er undervisningssproget i en fri grundskole dansk, dog er undervisningssproget i de tyske mindretalsskoler tysk. § 6 a Skolens lærere skal beherske dansk i skrift og tale, dette gælder dog ikke lærerne ved de tyske mindretalsskoler eller ved skoler, der har fået godkendt et andet undervisningssprog end dansk.

3.1 Uddybning

4. Står undervisningen inden for det humanistiske fagområde mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen?

Ja

Efter lov om friskoler og private grundskoler § 9 d, skal den tilsynsførende, overvære undervisningen i et omfang afstemt efter skolens størrelse, svarende til mindst én hel skoledag, overvære undervisningen inden for hvert af de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, drøfte indholdet af skolens undervisningsplaner med skolens leder og lærere og vurdere det anvendte undervisningsmateriales faglige og pædagogiske kvalitet.

4.1 Uddybning

Jeg så fremragende undervisning i dansk. Elever interesserede og lærerne forstod at inddrage dem. Jeg kunne observere, at lærerne generelt havde god hensigt til at eleverne virkelig forstod emnet og teksten. Materialer passede til klassetrin. - Engelskundervisningen var på et højt niveau, med stor elevinddragelse.

5. Står undervisningen inden for det naturfaglige fagområde mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen?

Ja

Efter lov om friskoler og private grundskoler § 9 d, skal den tilsynsførende, overvære undervisningen i et omfang afstemt efter skolens størrelse, svarende til mindst én hel skoledag, overvære undervisningen inden for hvert af de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, drøfte indholdet af skolens undervisningsplaner med skolens leder og lærere og vurdere det anvendte undervisningsmateriales faglige og pædagogiske kvalitet.

5.1 Uddybning

De observerede elever arbejdede koncentreret med relevante materialer.

6. Står undervisningen inden for det praktisk-musiske fagområde mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen?

Ja

Efter lov om friskoler og private grundskoler § 9 d, skal den tilsynsførende, overvære undervisningen i et omfang afstemt efter skolens størrelse, svarende til mindst én hel skoledag, overvære undervisningen inden for hvert af de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, drøfte indholdet af skolens undervisningsplaner med skolens leder og lærere og vurdere det anvendte undervisningsmateriales faglige og pædagogiske kvalitet.

6.1 Uddybning

i begge musiktimer sang eleverne, både med og uden mikrofon.

7. Står elevernes standpunkt i dansk mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen?

Ja

7.1 Uddybning

prøvekarakter med gennemsnit på 8.1.

8. Står elevernes standpunkt i matematik mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen?

Ja

8.1 Uddybning

prøvekaraktersgennemsnittet for 22/23 var 5,4, men set i betragtning af, at der generelt har været et dyk i karaktererne i Danmark i matematik samme år (folkeskolens matematikprøvegennemsnit 6,5/6,6) samt, at eleverne i folkeskolens specialundervisningsklasser var trukket ud af beregningerne., så er der ingen grund til at råbe vagt i gevær.

9. Står elevernes standpunkt i engelsk mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen?

Ja

9.1 Uddybning

et gennemsnit på 9,0 er flot.

10. Fører skolen til prøve i historie?

Ja

10.3 Uddybning

11. Står skolens samlede undervisningstilbud ud fra en helhedsvurdering mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen

Ja

11.1 Uddybning

12. Forbereder skolen efter sit formål og i hele sit virke eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre?

Ja

12.1 Uddybning

Der er hemmelige valg til elevrådet for de større klasser.- Respekt for medspillerne i et demokrati er jo en kerneværdi. Grundlæggende var der på skolen en stor respekt for eleverne, der observeredes i den måde, læreren talte og lyttede til eleven på, (og korrigerede denne, hvis det var nødvendigt). Det imponerede mig faktisk

13. Udvikler og styrker skolen elevernes demokratiske dannelse?

Ja

13.1 Uddybning

Skolen får mange besøg udefra: Børns vilkår, Sex og samfund, fra Synagoden, 'Min tro din tro, 'talte tanker'. Der bruges 'åben dialog' til at håndtere uenigheder, hvis disse skulle opstå elever imellem. Brobyggerspillet anvendes. Mange klasseudflugter for at styre gruppedynamikken.

14. Udvikler og styrker skolen elevernes kendskab til og respekt for grundlæggende friheds-og menneskerettigheder?

Ja

14.1 Uddybning

En ekspert udefra har fortalt om menneskerettighederne. De blev også drøftet i "Demokratiugen'.

15. Benytter skolen kønsopdelte aktiviteter i undervisningen?

Nej

15.1 Uddybning

16. Arbejder skolen løbende med at sikre kønsligestilling på skolen?

Ja

16.1 Uddybning

fx ved at tage op fordommen, "at det kun er piger, der gør rent".

17. Har skolens elever dannet elevråd eller varetager eleverne på anden demokratisk måde deres fælles interesser vedrørende skolen?

Ja

17.1 Uddybning

Elevrådet fungerer, og har fx lavet regler for brug af skolens toiletter. - Elevrådet spørges om , hvad de gerne vil have. - I klassens time tages op eventuelle problemer i for uden for skolen.

19. Har skolen en praksis, der understøtter, at de ansatte efterlever deres skærpede underretningspligt, fx ved at have beskrevne procedurer?

Ja

19.1 Uddybning

Alle lærerne er informeret og skolens socialrådgiver har givet et kursus i dette.

20 Sikrer skolen, at de ansatte ved, at den skærpede underretningspligt er personlig?

Ja

20.1 Uddybning

Dette er kommunikeret

21. Donationer

Har skolen i det foregående regnskabsår modtaget en eller flere donationer som tilsammen overstiger 20.000 kr. eksklusive moms fra samme donator?

Nej

22. Tilsynets sammenfatning

Meget positiv oplevelse. Glimrende kontakt mellem lærere og elever, der involveres meget i undervisningen, der brugte relevante og alderssvarende materialer. Ro i klasser og elever deltagende. Lærere med overskud. God kontakt med det ydre samfund, samt lige behandling af piger og drenge. God forberedelse af elever til at leve i en samfund som det danske. Regelmæssig, forbilledlig kontakt mellem skole og hjem i forbindelse med ikke-optimal opførsel, manglende skolearbejde, men også elevens produktion i skolen.

© 2017-2024 ved Øresunds Internationale Skole. Alle rettigheder forbeholdt. Øresunds Internationale Skole har licensrettighed til at bruge Applied Scholastics' TM (anvendt læring) undervisningsmetode. Applied Scholastics TM er et indregistreret vare- og servicemærke, ejet af ABLE Int. (Association for Better Living and Education International) og brugt med dets tilladelse.